Vaření, pečení, smažení – který způsob přípravy jídla zvolit?

Uvažujete nad tím, jakou úpravu pokrmu zvolit? Nejste si jistí, která metoda přípravy pokrmů je nejvhodnější? Už nemusíte tápat. Dnes se ‘’podíváme na zoubek’’ nejoblíbenějším způsobům přípravy jídla a řekneme si i něco o jejich možných rizicích.

Vaření v páře

Nejzdravějším a zároveň nejšetrnějším způsobem tepelné úpravy potravin je právě vaření v páře. Pokud je vaším cílem zdravé vaření při zachování většiny vitamínů a minerálů v pokrmu, zvolte právě tuto metodu.

Další výhodou je také to, že jídlo připravené v páře, si zachová jak svou přirozenou chuť i barvu. Na trhu dnes naleznete mnoho různých typů parních hrnců, které přípravu pokrmů značně usnadní a urychlí.

Jídlo můžete v páře připravit samozřejmě i bez speciálního hrnce, například pomocí napařovacího síta, nicméně pokud využijete speciální parní hrnec, můžete najednou připravit více jídel najednou, a jejich chutě a vůně se vám vzájemně nepromísí. Při vaření v páře můžete jídlo připravit zcela bez tuku, jídlo se nepřipálí a příprava je velmi rychlá a nenáročná.

Vaření ve vakuu

Vaření ve vakuu (Sous-Vide) je moderní, velmi zdravá a šetrná metoda přípravy jídel. Podobně jako u vaření v páře si pokrmy zachovávají svou přirozenou barvu, chuť i živiny. Vaření probíhá ve speciálním vakuovém sáčku ve vodní lázni o teplotě okolo 60 °C. Použít můžete buď speciální hrnec na vodní lázeň, nebo obyčejný hrnec a teploměr. Vzhledem k nízké teplotě se pokrm vaří dlouhou dobu a řadí se tak tedy mezi zdravé metody pomalého vaření.

Vaření v pomalém hrnci

Pokud vám pomalé vaření vyhovuje, můžete použít i vaření v pomalém hrnci. Pokrmy se zde připravují při teplotě 95 °C. Pomalý hrnec pracuje na principu pozvolného vaření, při kterém se neodpařují tekutiny, a stejně jako při vaření v páře a ve vakuu zůstávají všechny vitamíny a minerály uvnitř pokrmu.

Nejlepší na pomalém hrnci je to, že vaření vlastně ani nemusíte být přítomni. Všechny  ingredience umyjete, očistíte a vložíte do vyjímatelné keramické nádoby, přiklopíte pokličkou, hrnec zapnete a nemusíte se o vaření dále starat.

Vaření ve vodě

Klasická tepelná úprava jídla, při které vložíte potraviny buď do studené nebo do vroucí vody a nějakou dobu vaříte. Tento způsob přípravy pokrmů patří také mezi ty zdravé, nicméně je potřeba mít na paměti několik zásad.

Pokud vaříte cokoliv ve vodě, živiny a minerální látky se z daného pokrmu z velké části do vody vyvaří. Je proto dobré vodu, ve které jste vařili např. zeleninu či maso uchovat a použít dále například na základ polévky.

Pokud vaříte jídla jako např. rýže, obilniny nebo již zmiňovaná polévka, obecně tedy jídla, kde voda zůstává součástí daného pokrmu, je vhodné použít na jejich přípravu filtrovanou vodu. Můžete buď použít kupovanou kojeneckou vodu, což ovšem není z dlouhodobého hlediska příliš ekonomicky výhodné, nebo upravit vodu kohoutkovou například pomocí filtrační konvice či filtru na vodovodní kohoutek.

Při vaření a smažení nezapomeňte na dobré odvětrání kuchyně a investujte do kvalitního odsavače par, tedy digestoře, který odvede páry a pachy vznikající při vaření. Odvětrávání kuchyně pomocí digestoře nad sporákem je mnohem účinnější a rychlejší v odstraňování vlhkého a znečištěného vzduchu z kuchyně než otevřená ‘’ventilačka’’ v okně.

Dušení

Přípravu pokrmů dušením můžeme také zařadit mezi ty zdravější metody. Dušení se dá v mnohém přirovnat k vaření, rozdíl ovšem spočívá v množství použité vody a v nutnosti uzavřené nádoby. Na rozdíl od vaření ve vodě zůstává většina živin zachována v pokrmu. Tím, že je použito méně vody musíte pokrm více hlídat, tedy míchat a podlévat. Snažte se volit spíše nádobí s nepřilnavým povrchem.

Pečení

Pečení patří mezi jedny z nejstarších, nejsnazších a stále velmi oblíbených metod úpravy jídla. Na rozdíl od smažení sice vznikají při pečení karcinogenní látky v menším množství (např. akrylamid), ale stále je dobré mít to na paměti a smažená a pečená jídla jíst méně často.

Existuje nepřeberné množství různých pečících nádob, je vhodné volit ty s nepřilnavým povrchem, ve kterých můžete péct s minimálním množstvím tuku.

Co se trouby týká, obecně nelze říci, který typ je nejlepší, někteří lidé preferují troubu horkovzdušnou nebo multifunkční, kombinovanou a dnes už jsou v nabídce i moderní parní vestavné trouby.

Smažení

Smažená jídla patří k těm nejméně zdravým. Při smažení při vysokých teplotách vznikají karcinogenní látky – např. polyaromatické uhlovodíky, akrylamid či heterocyklické aminy. Při smažení se používá také velké množství tuku a pokrmy připravené tímto způsobem ho hodně nasáknou. Snažte se tedy nejíst smažená jídla příliš často.

Otázka také zní, na čem smažit? Někteří lidé se domnívají, že pokud pro tuto nezdravou metodu použijí “zdravý” olej, vyváží tím negativa smažení. Není tomu tak. Olivový olej jako takový na smažení sice vhodný je, protože se nepřepaluje tak rychle jako například máslo či slunečnicový olej, ale použijte běžný olivový olej a extra panenský si nechejte například na zálivku do salátu.

Obecně se dá říci, že ideální teplota oleje na smažení je okolo 180 °C, proto je na smažení nejvhodnější olivový či řepkový olej a sádlo. Tyto druhy tuku mají totiž vyšší teplotní hranici, do kterých jsou schopny odolávat přepalování (a tedy i vylučování škodlivých látek).

Nejméně vhodné je máslo (jeho teplotní hranice je pouhých 110°C), pokud tedy chcete mít řízky navoněné máslem, smíchejte ho s jiným tukem aby se vám tak rychle nepřepálilo. Případně omezte použití tuků u smažení a dopřejte si raději kvalitní olej v salátu.

Fritování

Fritování je na tom se škodlivostí ještě hůře než smažení. Pokrm je zcela ponořen do horkého oleje a pojme ho tedy obzvlášť při nižších teplotách větší množství. Na druhou stranu, tím, že je potravina v oleji ponořená celá, je příprava rychlejší a rovnoměrnější.

Ať už využijete jakoukoli metodu přípravy pokrmů, snažte se potravinami příliš neplýtvat. Uděláte něco nejen pro svou peněženku, ale i pro planetu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Odběr novinek e-mailem

Sledujte na sociálních sítích