Tipy na ochranu očí při práci na počítači

Není žádným tajemstvím, že hodiny trávené před monitory našemu zraku neprospívají. Problémy s očima trápí skoro každého, kdo pracuje na počítači. Dobrou zprávou je, že existuje několik možností, jak snížit škodlivý vliv obrazovek na náš zrak. Nejlepších výsledků dosáhnete jejich kombinací. 

Jak škodí našim očím obrazovky počítačů

Problémy související se zrakem jsou nejčastějším typem zdravotních potíží mezi lidmi pracujícími s počítači. Podle studií 50–90 % uživatelů počítačů pociťuje únavu či jiné problémy s očima. A čím déle se člověk dívá na obrazovku, tím se potíže zhoršují.

Dnes díky očním lékařům víme, že dlouhodobé sledování monitorů počítačů nezpůsobuje krátkozrakost, jak se mnozí z nás domnívají.  Na druhou stranu je vědecky prokázáno, že našemu zraku škodí.

Office eye syndrom

Mezi nejčastější problém související s prací na počítači patří syndrom kancelářského oka (office eye syndrom). Co to znamená? Při sledování obrazovky méně mrkáme, snižuje se produkce slzného filmu a máme suché oči. Častým symptomem jsou také unavené oči, rozmazané vidění a dokonce bolest očí, jejich pálení a pocit cizího tělíska v oku.

Problémem často není jen samotný počítač, ale i prostředí, kde člověk pracuje. Potíže s očima zhoršují blikající zářivky, přetopené místnosti, klimatizace a také modré světlo.

Modré světlo a spánek

Modré světlo je součást bílého denního světla a také je vyzařují obrazovky počítačů, televizí, tabletů i telefonů. Míra škodlivosti závisí na tom, jaké množství dopadá do oka a v jakou denní dobu.

Zatímco během dne je modré světlo nezbytné pro náš biorytmus, ve večerních hodinách nám škodí. Snižuje totiž tvorbu melatoninu a to má negativní vliv na náš spánek.  Večer pak nemůžeme usnout a ráno jsme unavení.

Zásady ochrany očí při práci na PC

Jak můžeme chránit své oči před škodlivým vlivem obrazovek? Odborníci doporučují dodržovat 14 jednoduchých zásad. Patří mezi ně:

1. Správné umístění a nastavení monitoru

Pokud máte na výběr, pak umístěte monitor bokem k oknu, kde na něj nebude svítit slunce. Pokud je slunce příliš prudké, měli byste okno opatřit žaluziemi. Při hledání vhodného místa pro monitor také dávejte pozor, aby na něj nedopadaly odlesky umělého osvětlení, např. stropního nebo stolních lampiček. 

Jak nastavit monitor, aby nebolely oči? Důležitá je vaše vzdálenost od monitoru (50–70 cm nebo na délku paže) a nastavení správné výšky monitoru. Jeho horní hrana by měla být ve výšce vašich očí. Ideální je tedy pořídit si monitor s nastavitelnou výškou stojanu nebo podstavec pod monitor. Monitor by měl být nakloněn horní hranou dozadu v úhlu 10–20°.

2. Správný výběr monitoru

Pořiďte si monitor bez PWM (pulse width modulation) regulace jasu. Tato technologie totiž reguluje intenzitu podsvícení blikáním. Přestože jde o blikání pouhým okem téměř neviditelné, při delší práci u počítače budete mít oči brzy unavené.

Jak se tedy PWM regulaci jasu vyhnout? Pozorně čtěte informace o výrobcích a vybírejte flicker-free monitory, které k regulaci jasu nepoužívají PWM. Pokud se v technice příliš neorientujete, doporučujeme přečíst tento článek o výběru správného monitoru.

(V případě, že bychom vás tímto článkem inspirovali k pořízení monitoru šetrnějšího k vašim očím a nevíte, kam s tím stávajícím, přečtěte si ještě tipy na likvidaci a recyklaci elektroopadu.)

3. Nastavení správného jasu obrazovky

U monitoru je také důležitý jas, který by měl být podobný jasu v místnosti, kde se nacházíte. Za jasného denního světla se vám bude lépe pracovat, když si nastavíte vysoký jas, ale naopak ve večerních hodinách by vám tento jas působil problémy. Proto je vhodné večer jas přizpůsobit okolnímu prostředí.

Jak na správné nastavení jasu?  Nastavte si na monitoru bílou obrazovku, do zorného pole zahrňte okolní prostředí a trochu rozostřete zrak. Pokud vám obrazovka a okolí splývá, pak máte jas nastavený dobře.

Při hledání vhodného místa pro monitor dávejte pozor, aby na něj nedopadaly odlesky umělého osvětlení, např. stropního nebo stolních lampiček.  

4. Brýle na počítač s antireflexními skly

Pokud trpíte myopatií a používáte brýle na počítač, pořiďte si brýle s antireflexními skly, které snižují odlesky a redukují námahu očí.

5. Pravidelné přestávky

Při práci u monitoru si dělejte pravidelné přestávky. Během nich dopřejte očním svalům trochu odpočinku a místo do blízka se dívejte do dálky, nejlépe z okna, do zeleně. Zelená barva působí pozitivně na naše oči i psychiku.

Pomáhá také krátký pobyt na čerstvém vzduchu.

6. Umělé slzy

Co na unavené oči doporučují oční lékaři? Podle nich můžete oči zvlhčovat kapáním tzv. umělých slz. Není potřeba kapat pravidelně, jen při subjektivních potížích 1–2 kapičky do každého oka. 

7. Dostatek tekutin

Nejméně 2 litry vody denně.

8. Vyvážená strava a doplňky stravy

Dodržujete zásady správné výživy. Suchým očím také prospívají doplňky stravy, které obsahují omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, vitaminy prospěšné pro oči (A, B2, B6 a B12) nebo vitaminy s antioxidačním účinkem (C a E). Pomohou i doplňky stravy obsahující lutein a zeaxantin, které jsou přirozenou součástí oka.

9. Dostatečná vlhkost vzduchu na pracovišti

Často větrejte, používejte zvlhčovače vzduchu, nepřetápějte místnost a klimatizaci zapínejte jen výjimečně.

10. Pravidelné návštěvy očního lékaře

Dbejte na prevenci a očního lékaře navštěvujte pravidelně jednou ročně (děti dvakrát ročně) bez ohledu na to, zda máte unavené oči z počítače, či nikoliv.

11. Nastavení většího písma

Pokud máte nastavené příliš malé písmo, oko se při zaostřování více namáhá a rychleji se unaví. Pomůže tedy nastavení většího písma.

12. Brýle proti modrému světlu

Ve večerních hodinách používejte brýle s filtrem modrého světla. Brýle by měly být s velkými skly nebo těsně přiléhat k vašim očím, aby modré světlo k očím nepronikalo.

13. Filtr modrého světla

Pokud máte v počítači software umožňující regulaci modrého světla, večer si zapněte noční osvětlení (obrazovka bude vyzařovat teplejší barvy).

14. Omezení používání počítačů před spaním

Pokud nemáte filtr ani brýle proti modrému světlu, nejméně hodinu před spaním vypněte počítač.   

Tip na závěr: Další užitečné rady pro zdravější a ekologičtější pracovní prostředí najdete v článku 10 tipů na zelenou kancelář.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pexels.com

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Odběr novinek e-mailem

Sledujte na sociálních sítích