Co je biohacking a proč o něm ještě uslyšíte

Biohack nebo biohacking může znít podivně, není to ale náš výmysl. Jde o zavedený termín, na který u nás zatím moc nenarazíte, věřím ale, že ho budete slýchat čím dál častěji. Biohacking totiž vyjadřuje vědomý a aktivní přístup k vlastnímu životu a biologii. A ten bude v současné době potřeba čím dál víc. 

Když se zamyslíte nad významem slov hack a bio, možná vás napadne, že půjde o úpravy a fušování do toho, jak funguje něco živého. 

Existují dva druhy biohackingu: 

1. Vnější biohacking – výroba produktů a experimenty s využitím živých organismů a biotechnologií v domácích podmínkách. 

2. Vnitřní biohacking – využití technologií, léků, suplementů, cvičení a dalších technik k hackování funkce vlastního těla pro dosažení optimálního výkonu a potenciálu. 

Na Biohack Planet nás bude zajímat především ta druhá možnost. Jde nám tedy o hledání nových a chytrých způsobů, jak vytvořit tu absolutně nejlepší verzi sebe sama, maximalizovat svůj biologický potenciál. Budeme se společně snažit posouvat to, co jsme považovali za hranice svého zdraví, štěstí a výkonu. 

Jakkoli může být termín biohacking v tomto kontextu nový, jeho podstata provází lidstvo od nepaměti. Sportovci neustále zlepšují své atletické schopnosti. Vědci a výzkumníci posouvají hranice inteligence a poznání stovky let. A další objevují svou mysl a tělo pomocí meditace už tisíce let! 

To obvykle vyžaduje systematickou změnu přístupu k životu, svému tělu a mysli. Díky současnému pokroku ve vědě a technologiích je to však snazší než kdy dřív. Biohacking hledá techniky, které přinesou výrazný efekt s minimální investicí času, energie a peněz, jakkoli se můžou zdát obyčejné. Mezi nejpopulárnější patří: 

  • Výživa. (Hledáte účinný biohack? Zkuste přestat jíst cukr.) 
  • Spánek (zlepšování kvality i délky). 
  • Pohyb, cvičení, postoj (např. střídání polohy vsedě a vestoje). 
  • Meditace, práce s emocemi, terapie, vděčnost. 
  • Spojení s přírodou. (Zdomácněli jsme a považujeme to za normální. Nejsme už tak zdraví, odolní a přizpůsobiví jako naši předkové. Máme mnohem větší sklony k chronickým onemocněním. Je-li tím problémem zdomácnění, musíme zase trochu zdivočet. Jídlo, voda, vzduch, slunce.) 
  • Hudba (jak na vás působí ta která hudba v určitých situacích určitě víte). 
  • Flow (mocný stav mysli pro zvládání náročných úkolů). 
  • Užívání nootropik ke zlepšení soustředění, paměti a inteligence. 
  • Využití elektronických zařízení ke sledování a vyhodnocování biometrických dat. (Za základní formu biohackingu lze považovat např. fitness náramky jako Fitbit.) 
  • Použití podomácku vyrobených implantátů rozšiřujících schopnosti lidského těla (např. magnetické implantáty nebo NFC čipy). 
  • Sekvenování DNA za pomoci laboratoří nebo v domácích podmínkách a výzkum svých genetických predispozic. 
  • Biohacking je z velké části založen na konceptu, že to, co vkládáme do svého těla, má obrovský dopad na to, jak se cítíme. Chceme-li lepší výstup (méně zdravotních potíží, lepší paměť, soustředění a tělesný výkon), musíme zlepšit své vstupy. Kdo by nechtěl zlepšit své tělo, mysl a celkové schopnosti zavedením několika jednoduchých opatření? 

Z biohackingu můžou nejvíc vytěžit lidé, kteří: 

  • Cítí, že v životě nedosahují toho, čeho by mohli dosáhnout. 
  • Mají potíže se soustředěním, zejména u náročných úloh v práci a ve škole. 
  • Jsou nemocní a připraveni udělat pozitivní změnu. 
  • Chtějí se zkrátka stát lepším člověkem. 

Jako biohacker jste ke všemu ochotný pokusný králík. Musíte neustále studovat a experimentovat svědomitě a rozumně. Často je ale jediná možnost dělat vědu doma „na koleně,“ experimentovat sami na sobě a učit se z vlastních zkušeností. Jak jinak chcete poznat, jestli to funguje? 

Toužíte vyzkoušet svůj první biohack? Vyberte si jednu z oblastí uvedených výše a soustřeďte se na ni 7 dnů v řadě. Nechtějte hned vše najednou, zvolte si jednu věc a pracujte na ní. 

Věnujte pozornost výsledkům. Abyste mohli účinně vyhodnotit výsledky biohacku, najděte si způsob, jak je kvantifikovat a měřit, jak objektivně sledovat stav před, během a po vašem pokusu. 

Postupně přidávejte víc. Než se nadějete, budete žít mimořádný život. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Odběr novinek e-mailem

Sledujte na sociálních sítích