Selen – minerál na imunitu i na nervy

Selen patří mezi stopové prvky a v těle hraje důležitou úlohu v boji proti volným radikálům, tedy sloučeninám které obsahují vysoce aktivní kyslík. Příznivě ovlivňuje obranyschopnost organismu, zrání a pohyblivost spermií případně činnost štítné žlázy. Přijímat lze z řady potravin nebo doplňků stravy. V tomto ohledu je třeba dbát na předepsané dávkování. Selen totiž může být nebezpečný při nedostatku i při nadbytku v těle.

Ačkoliv se selen v potravě skutečně vyskytuje, jeho množství výrazně závisí na obsahu prvku v půdě. Ve střední Evropě se minerál vyskytuje jen v půdě v malém množství. Z tohoto důvodu se obsah selenu v rostlinách, krmivech a následně také potravinách pohybuje ve nižších hodnotách než třeba v Brazílii. Může se stát, že bude nutné hladinu podpořit i uměle za pomoci doplňků stravy.

Funkce

Působí jako důležitý antioxidant

Jakožto jeden z antioxidantů bojuje proti avizovaným volným radikálům. Ty vznikají při metabolických reakcích v organismu jako vedlejší produkty. Tělo je produkuje každý den a přestože mají špatnou pověst, plní řadu důležitých funkcí. Například chrání tělo před různými nemocemi. Při kouření, konzumaci alkoholu nebo zvýšené úrovni stresu se ovšem může objevit jejich nadbytek, který následně může vyvolat oxidační stres. Karta se tak otočí a poškozeny mohou být i zdravé buňky. Aby se počet redukoval opět na zdravou hodnotu, pomáhají antioxidanty jako selen likvidovat přebytečné volné radikály. Zkrátka s nimi reagují, zneutralizují je, čímž chrání zdravé buňky.

Snižuje riziko některých druhů rakoviny

Selen zmírňuje poškození DNA, oxidační stres, posiluje imunitu a také ničí nádorové buňky. Může tak pomoci snížit rizika spojená s některými druhy rakoviny. Důležité je zmínit, že pro zajištění ochrany například proti rakovině prsu, plic, tlustého střeva nebo prostaty je zapotřebí vysoká hladina selenu v těle. Navíc tyto účinky platí jen pro selen získaný z potravin. Selen z doplňků stravy může ale pomoci zmírnit nežádoucí účinky radioterapie.

Chrání před kardiovaskulárními chorobami

Selen výrazně prospívá také srdci. Snižuje totiž riziko kardiovaskulárních onemocnění tím, že zmírňuje zánět a oxidační stres v organismu. Navíc zvyšuje i hladinu enzymu glutathion peroxidázy (GSHPx nebo GPx), který má potvrzené velmi silné antioxidační účinky. Zařazením potravin s vysokým obsahem selenu do každodenního jídelníčku lze snížit riziko cévní mozkové příhody i dalších srdečních onemocnění.

Zabraňuje zhoršení duševního zdraví

Oxidační stres má neblahé účinky i co se týče duševního zdraví. Má totiž podíl na vzniku Alzheimerovy choroby, která způsobuje ztrátu paměti a negativně ovlivňuje myšlení i celkově chování jedince. Selen přijímaný v jakékoliv formě může pomoci pacientům zlepšit paměť. Zvýšení příjmu selenu v potravě, dle výzkumu jeden brazilský ořech denně, může pomoci také s plynulostí řeči u pacienta. Co se týče zdravého jedince, je prokázáno, že potraviny bohaté na selen pomáhají snižovat riziko Alzheimerovy choroby. 

Napomáhá zdraví štítné žlázy

Nejvíce selenu v těle se ukládá právě ve štítné žláze. Ta je důležitá hlavně tím, že se podílí na regulaci metabolismu a řídí růstové a vývojové procesy v těle. Nedostatek selenu v těle může přispět až k onemocnění zvanému Hashimotova tyreoiditida. Jde o snížení funkce štítné žlázy v důsledku poškození buněk.

Jak poznat nedostatek selenu?

Ačkoliv ve střední Evropě není půda na selen nijak bohatá, stále z potravin přijímáme selenu optimální množství. I proto je nedostatek selenu spíše vzácný, každopádně se objevil například v Číně v oblasti Keshan. Zde má původ literaturou zaznamenaná Keshanská nemoc, která se projevuje především poškozením srdce. U nás se s ničím podobným nesetkáte.

Nízká hladina selenu v těle může způsobit poškození srdečních a svalových buněk, nervového systému, slinivky břišní, jater, očí, žaludku, střev nebo vlasů. Nedostatek selenu je také spojen s mužskou neplodností a může zhoršit důsledky nedostatku jódu. S těmito následky se ale u nás spíš nesetkáte.

Jak poznat nadbytek selenu?

Pokud jste zpozorněli u předchozích odstavců a začali přemýšlet nad doplněním selenu, mějte se na pozoru. Nadbytek selenu totiž rozhodně přináší mnohem více komplikací, než jeho nedostatek. Smrtelná dávka činí 5 miligramů na kilogram hmotnosti jedince. Toxický je ale také dlouhodobý příjem nad 900 mikrogramů denně. Selen ve vyšších dávkách může být dokonce rakovinotvorný.

Poznat nadbytek selenu můžete několika příznaky. Řadí se mezi ně vypadávání vlasů, nevolnost, zvracení, pocity na omdlení spojené s motáním hlavy, zčervenání tváří, třes nebo bolesti, ztuhlost a otoky svalů. Akutní otrava selem může vyvolat vážné trávicí nebo neurologické potíže, infarkt myokardu nebo selhání ledvin.

Rozhodně se vyplatí zmínit, že čistě z potravin se k otravě selenem dá dopracovat jen stěží. Mnohem častěji k ní může dojít při nesprávném užívání doplňků stravy případně při jejich špatném kombinování s jídelníčkem bohatým na selen.

Formy

Selen v potravinách

Jak už bylo uvedeno, při příjmu selenu z potravin záleží dosti na tom, jak vysoká byla jeho koncentrace v půdě případně v krmivech. Stále se ale na pultech obchodů můžeme setkat s potravinami, které v zásadě mívají hladinu selenu výše než jiné. Mezi ně patří například dříve zmíněný brazilský oříšek, který se uvádí jako zdroj s největším obsahem. Pokud vám ovšem oříšek do jídelníčku nesedí, podívat se můžete také po alternativách. Mezi potraviny bohaté na selen patří ve zkratce mořské plody, ořechy a houby. Pokud plánujete obohatit svůj denní příjem, vyplatí se podívat po těchto potravinách:

  • Platýs obecný
  • Tuňák žlutoploutvý
  • Ústřice
  • Slunečnicová semínka
  • Houby shiitake
  • Kuře
  • Vejce
  • Sardinky

Doplňky stravy

Selen lze najít na pultech obchodníků buďto v multivitamínových doplňcích nebo v samostatném doplňku stravy. V něm se vyskytuje hned v několika formách. Nejčastěji se setkáte se selenomethioninem nebo s kvasinkami obohacenými o selen (pěstují se v médiu s vysokým obsahem selenu). Objevuje se ale také seleničitan sodný. Pro představu, lidské tělo je schopné absorbovat více než 90 % selenu z selenomethioninu, ale pouze 50 % selenu ze seleničitanu.

Dávkování

Doporučená denní dávka selenu pro zdravého dospělého jedince odpovídá zhruba jednomu mikrogramu selenu na jeden kilogram hmotnosti. Doporučená denní dávka pro dospělého je tedy 55-200 mikrogramů. Maximální přípustné množství selenu v denní dávce činí 200-400 mikrogramů.

Co se týče dětí, dávky mají o poznání nižší. Do osmi let se doporučuje denní příjem selenu na úrovni 15 mikrogramů. U dětí nad 8 let se tato hodnota pak zvyšuje na 20 mikrogramů.

Výjimky

Při zvýšené fyzické zátěži, vyšším příjmu tuků, kouření nebo při infekčních onemocněních vzniká přirozená zvýšená potřeba selenu. V tomto případě se nejčastěji sáhne na doplňky stravy, které hladinu v těle opět vyrovnají. Důrazně doporučujeme jejich případné nasazení konzultovat s lékařem.

Konzumace

S největší pravděpodobností se k dostatečnému dennímu příjmu selenu přiblížíte jen za pomoci potravin. Může se ovšem stát, že bude vaše tělo vyžadovat umělé zvýšení hladiny minerálu, které vás dovede až k doplňkům stravy. Pokud jde o konzumaci tabletky případně kapsle tvořené želatinou, běžně se doporučuje jedna s jídlem v průběhu dne. Některá onemocnění ovšem s tímto dávkováním mohou zahýbat, proto se řiďte nejlépe pokyny kvalifikovaného lékaře.

Kombinace léčiv

Selen sám o sobě může interagovat s určitými léčivy a naopak některé léky mohou nepříznivě ovlivnit hladinu selenu. Pokud pravidelně užíváte nějaké léky, raději svoji hladinu selenu před zakomponováním doplňku stravy diskutujte s lékařem.

Cisplatina

Používá se k léčbě rakoviny vaječníku, močového měchýře, plic i dalších druhů rakoviny. Cisplatina může snížit hladinu selenu ve vlasech a séru obecně, zatím ale není známo, zda má i nějaký významný klinický dopad.

 

Nejsme zdravotní poradci. Informace, které jsme shromáždili, sdílíme pro usnadnění orientace v problematice. Přistupujte k nim kriticky. Rozhodnete-li se na základě našich článků jednat, činíte tak na vlastní zodpovědnost. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Odběr novinek e-mailem

Sledujte na sociálních sítích