Bor – opomíjený dříč pro kosti i mozek

Bor patří mezi stopové prvky a můžeme se s ním často setkat v potravinách. Funguje jakožto strukturální součást buněčných stěn rostlin a je vyžadován pro jejich růst, opylování a tvorbu semen. Pro člověka není klasifikován jako základní živina, ovšem výzkum z roku 1981 ukázal, jak významný může být. Bor totiž zabraňuje pohlcování vápníku. Důležité to je zejména pro ženy, protože během menopauzy a u nemocných trpících osteoporózou dochází ke ztrátám vápníku.

Bor může mít mnoho příznivých účinků. Kromě reprodukce a vývoje metabolismu vápníku má vliv i na tvorbu kostí a funkci mozku. Řídí také metabolismus inzulinu a energetického substrátu. Potvrzený vliv má i na imunitu a funkce steroidních hormonů, zejména potom vitaminu D a estrogenu.

Funkce

Bor se nehromadí ve většině tělních tkání, ovšem jeho zvýšená hladina byla vypozorována v kostech, nehtech a vlasech. Nejčastěji se bor v těle objevuje v podobě kyseliny borité, která se vyskytuje v krvi, moči i dalších tělesných tekutinách. V případě zvýšeného příjmu potravy se hladina boru v krvi nějak podstatně nezmění, což naznačuje, že tělo udržuje homeostázu. Tato funkce bude pravděpodobně zajištěna vylučováním boru, které probíhá hlavně močí případně v malé míře také stolicí, potem, dechem a žlučí.

Pro objasnění biochemické funkce boru vznikly dvě teorie. První hovoří o tom, že bor reguluje přeměnu látek v těle tím, že brzdí některé klíčové enzymové reakce. Z toho lze vyvodit, že jde o působení negativní. Co se druhé teorie týče, ta staví bor do role ve funkci buněčných membrán nebo její stabilitě tak, že ovlivňuje odezvu na působení hormonů, tedy pozitivní působení.

Jak poznat nedostatek bóru?

U lidí zatím nebyly stanoveny viditelné příznaky nedostatku boru v těle. To ovšem neznamená, že deficit nemá žádný vliv. Způsobuje totiž změny kostí připomínající osteoporózu, pokles hladiny ionizovaného vápníku a kalcitoninu případně zvýšenou hladinu celkového vápníku a kalcitoninu. Vinit lze nedostatek boru i za zvýšenou hladinu celkového vápníku a vylučování vápníku močí. Další údaje pak ukazují, že může ovlivnit i funkci mozku a snižovat mentální bdělost. 

Nedostatek botu ve stravě má negativní vliv i na metabolismus minerálních prvků jako vápník, hořčík, draslík a fosfor. Poškozuje také metabolismus cholekalciferolu, tedy vitamínu D, což může vést ke vzniku osteoporózy. Mezi další důsledky nedostatku boru patří zpomalený tělesný růst, nedostatek estrogenu u žen v menopauze případně mineralizace a křehnutí kostí. 

Jak poznat nadbytek boru?

Při velkém nadbytku boru tělo nemusí stíhat vylučovat, čímž vzniká chronická otrava. Toxicita boru může způsobit bolesti hlavy, hypotermii, neklid, únavu, poškození ledvin, dermatitidu, alopecii, anorexii či poruchy trávení. U kojenců vysoký příjem boru způsobuje anémii, záchvaty a erytém. Nebezpečí z předávkování ale hrozí také dospělým. Udává se, že extrémně vysoké dávky pohybující se okolo 15 000 až 20 000 miligramů mohou být fatální a způsobit i smrt.

Formy

Bor v potravinách

Obsah boru v potravinách zčásti závisí na jeho množství v půdě případně ve vodě užité k zalévání. Mezi oblasti světa s nejmenším obsahem bóru v půdě patří Brazílie, Japonsko a Spojené státy americké a to zejména kvůli častým srážkám, které prvek z půdy vylučují. Naopak suché oblasti světa se mohou těšit na bor bohatší půdě. Mezi ně patří především Turecko, Argentina, Chile, Rusko, Čína a Peru.

Největší množství boru obecně obsahuje rostlinná strava, respektive ovoce a luštěniny. Hlavními zdroji se ale stala například káva následována mlékem, jablky, fazolemi a bramborami. Důvod je jednoznačný – těchto potravin zkonzumujeme o poznání více a užíváme si jich mnohem častěji. 

Děti si bor dopřávají z 38 % z ovoce a šťáv a 19 % pak z mléčných výrobků.  U dospívajících se pohybujeme okolo 18-20 % z mléčných výrobků. U dospělých představuje největší zdroj například instantní káva. Jaké potraviny pomohou s příjmem boru?

  • Švestková šťáva
  • Avokádo
  • Rozinky
  • Broskve
  • Hroznová šťáva
  • Jablka
  • Hrušky
  • Arašídy
  • Fazole
  • Arašídové máslo

Doplňky stravy

V doplňcích stravy se bor objevuje buďto sám, případně v kombinaci s několika dalšími živinami. Nejčastěji jde o jiné minerály. Běžné množství elementárního boru v těchto produktech se pohybuje od 0,15 do 6 mg.

S borem se lze na pultech obchodů setkat hned v několika formách:

  • boritan sodný
  • tetraboritan sodný
  • chelát aminokyselin boru
  • askorbát boru
  • aspartát boru
  • citrát boru
  • glycinát boru
  • pikolinát boru

V malé studii bylo zjištěno, že tetraboritan sodný významně zvýšil plazmatické hladiny boru již během 4-6 hodin po konzumaci. 

Dávkování

Nejčastěji se uvádí denní dávka 1,0 až 1,5 mg/den pro dospělé. Střední příjem boru se ve většinové společnosti totiž pohybuje denně okolo 0,87 až 1,35 mg u dospělých, 1,05 až 1,08 mg u těhotných žen a 0,75 až 0,96 mg u dětí školního věku. Důležité je uvést, že jde o čistě bor získaný ze stravy. U vegetariánů se tak může pohybovat denní příjem ve vyšších číslech, poněvadž častěji narazí na potraviny bohaté na bor.

V těhotenství dosahuje medián přijmu boru u ženy až 1,27 mg/den. U kojenců je přibližně 0,55 mg/den a u batolat 0,54 mg/den.

Výše zmíněná dávka samozřejmě neznamená, že nejde bor užívat ve větších dávkách. Právě s tím pomáhají doplňky stravy. Ačkoliv není nalezen žádný problém vycházející ze špatné kombinace léčiv, je lepší se domluvit se svým lékařem. Zvýšení denního přijmu boru může mít pozitivní vliv nejen na zdraví kostí.

Konzumace

Naplnit minimální denní příjem boru není nic náročného a prakticky každý jídelníček si s ní hravě poradí. Pokud chcete hladinu boru v těle zvýšit, nejprve doporučujeme vyzkoušet přidat ke stravě například více luštěnin. Následně můžete začít uvažovat o možném nasazení doplňků stravy se všemi benefity.

Nejčastěji se užívá jedna tableta s jídlem denně. Závisí ovšem samozřejmě na obsahu boru v této tabletě. Dávkování ideálně řešte ještě před začátkem užívání se svým lékařem.

 

Nejsme zdravotní poradci. Informace, které jsme shromáždili, sdílíme pro usnadnění orientace v problematice. Přistupujte k nim kriticky. Rozhodnete-li se na základě našich článků jednat, činíte tak na vlastní zodpovědnost. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Odběr novinek e-mailem

Sledujte na sociálních sítích